Een hart voor... Evelyne Kleikers - Riviera Retro
Om de Maastrichtse kleding boutiques, waar Maastricht zo bekend om staat, een hart onder de riem te steken, heb ik een aantal Maastrichtse ondernemers geinterviewd. Ik stelde hen (ongeveer) dezelfde vijf vragen over hoe zij de huidige Corona-crisis doorstaan. Iedere week post ik hier een nieuw interview. Ik weet zeker dat je nieuwe kledingzaken (her)ontdekt!
Evelyne Kleikers van Riviera Retro bijt het spits af.
Riviera Retro bestaat pas sinds september 2019, maar Evelyne is al hard op weg om met haar kledingwinkel Maastricht, wat zeg ik, Nederland en zelfs Europa te veroveren. Ze begon in de Pieterstraat, maar onlangs verhuisde ze haar kledingzaak naar de charmante Rechtstraat in Wyck. Evelyne verkoopt unieke, elegante, vrouwelijke kleding met een vleugje nostalgie. Ik ben fan!
Locatie: Riviera Retro, Rechtstraat 43a
Website: riviera-retro.nl
1. Het is een hele rare tijd, maar wellicht zijn er ook positieve kanten aan deze periode. Wat heeft deze tijd je tot nu toe gebracht en wil je hieraan ook vasthouden als alles weer ‘normaal’ is?
“Mensen gaan in deze tijd veel meer shoppen in de wijk Wyck. De grote hoofdstraten worden gemeden, er wordt geshopt op plekken waar het iets minder druk is. Dit is voor de winkels in Wyck een groot voordeel. Ik ben blij dat ik onlangs verhuisd ben!
Terwijl mijn winkel gesloten was, heb ik in versneld tempo mijn webshop opgezet. De webshop is een extended etalage van mijn winkel. Klanten kunnen online bekijken wat ik in mijn winkel verkoop. De bestelde kleding wordt gratis verzonden of de klant kan de items komen ophalen in mijn winkel.
Ik heb ook een aantal vlogs en blogs gemaakt om zo toch in contact te blijven met mijn klanten. En ik ben moodboards gaan maken, zodat mensen kunnen zien hoe ze bepaalde items kunnen combineren. Heerlijk om zo creatief bezig te zijn!”
2. Hoe zorg jij er voor dat je klanten met een gerust hart kunnen komen winkelen? Wat doe je anders n.a.v. de corona restricties?
“Vooraan in de winkel heb ik handgel en tissues neergezet met een bordje erbij hoeveel klanten er in mijn winkel aanwezig mogen zijn. Dat is 4 personen, exclusief ikzelf. Achterin de zaak heb ik een tuintje en voor de etalage staat een bankje waarop klanten even kunnen wachten als het te druk is in de winkel. Ik ben een inspiratieboek aan het samenstellen waar klanten tijdens het wachten alvast doorheen kunnen bladeren.”
3. Zijn er nog speciale acties te verwachten de komende tijd?
“Ik heb onlangs een winactie gedaan: klanten konden een closet make-over voor twee personen winnen. Via social media doe ik regelmatig dergelijke winacties. Ik geef liever iets weg, iets extra’s, dan dat ik korting geef. De collectie die ik verkoop is tijdloos en niet heel erg aan mode onderhevig. Helemaal aan het einde van een seizoen maak ik een rekje met de laatste items die ik verkoop met 50% korting. De nieuwe collectie hangt dan ook al in mijn winkel. Voor de ondernemer is het in deze Corona-tijd killing om nu al veel korting te geven. Ik denk dat mensen dit wel begrijpen.”
4. Wat is volgens jou de leukste zomertrend voor de komende zomer?
“Ik ben niet zo van de trends, maar ‘retro’ is op zich al een hedendaagse trend. Ik heb wel een persoonlijke favoriet en dat is het Brigitte Bardot ruitje. Het is chique, het straalt helemaal Franse Rivìera van weleer uit. Het is al 100 jaar mijn zomerse old time favorite!”
5. Heb je nog een mooie wens voor jouw klanten?
"Ik wens voor mijn klanten dat zij durven dragen wat ze eigenlijk heel graag willen dragen. Ik help ze graag over die drempel heen. Er zijn veel klanten die iets heel mooi vinden, maar het niet durven te dragen, omdat het misschien een beetje ‘te opvallend is’. Ik wil iedereen aanmoedigen om het tóch te proberen. Je mag best wel een beetje opvallen. Wees jezelf en draag de kleren die je mooi vindt, je zult zien dat mensen er positief op reageren!”